Sosiologi
pendidikan ialah kajian tentang bagaimana insititusi awam
dan pengalaman individu mempengaruhi pendidikan dan hasilnya. Ia menumpukan
sistem persekolahan awam bagi masyarakat perindustrian moden, termasuk
perluasan pendidikan tinggi, pendidikan lanjutan, dan pendidikan dewasa.
Pada
dasarnya, pendidikan dilihatkan
sebagai suatu usaha manusia yang optimistik yang dicirikan oleh cita-cita untuk
mencapai kemajuan dan kebaikan. Banyak orang memahaminya sebagai cara untuk
mengatasi hambatan dan merapatkan jurang ketaksamaan
serta juga untuk memperoleh kekayaan dan status.
Pendidikan
juga dilihatkan sebagai tempat di mana kanak-kanak dapat berkembang mengikut
keperluan dan potensi sendiri Pendidikan harus bertujuan untuk mengembangkan
setiap individu sehingga potensinya yang penuh dan memberikan mereka peluang
untuk mencapai sebanyak yang boleh dalam kehidupan mereka, sejajar dengan
keupayaan sejadi mereka. Bagaimanapun, visi ini tidak menjadi kenyataan.
Sebaliknya, menurut banyak ahli sosiologi, kenyataannya adalah bahawa
pendidikan memiliki matlamat yang lebih besar daripada peringkat individu dan
bertujuan untuk mengekalkan kestabilan sosial menerusi pengeluaran
semula sosial terhadap ketaksamaan.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar